Dieta niskocholesterolowa


Dieta niskocholesterolowa jest nieco zbliżona do diety łatwo strawnej z ograniczeniem tłuszczu. Stosowana jest przede wszystkim u osób z zaburzeniami gospodarki lipidowej objawiającymi się najczęściej podwyższonym poziomem cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Cechą tej diety jest także relatywnie wysoka podaż błonnika, wspomagającego wydalanie cholesterolu. Istotną rolę odgrywa także obecność witamin anty oksydacyjnych – A, C i E.

  • W celu uzyskania niskiego poziomu cholesterolu, z diety eliminuje się produkty pochodzenia zwierzęcego, będące bogatym źródłem tego składnika. Są nimi przede wszystkim:
    – tłuste mięsa czerwone,
    – skóra drobiu,
    – podroby i produkty je zawierające,
    – żółtka jaj,
    – wysoko skoncentrowane przetwory mleczne, np. żółte sery podpuszczkowe.

Dieta wyklucza również wszelki tłuszcz dodany pochodzenia zwierzęcego, a więc smalec, słoninę, masło i mieszanki masła z margaryną oraz śmietanę o wysokiej zawartości tłuszczu.

Z jadłospisów wykreśla się także potrawy z udziałem niskiej jakości twardych margaryn przeznaczonych do smażenia lub pieczenia oraz tłuszczu cukierniczego, gdyż występująca w nich znaczna ilość izomerów trans kwasów tłuszczowych sprzyja podnoszeniu poziomu cholesterolu we krwi. Należy zwrócić uwagę, iż w wielu półproduktach, słodyczach oraz koncentratach spożywczych typu zup w proszku występują duże ilości tych związków.
W diecie niskocholesterolowej ogranicza się także spożycie kawy naturalnej mielonej, zaparzanej po turecku lub gotowanej, gdyż podnosi ona poziom cholesterolu we krwi. Takiego oddziaływania nie wykazuje kawa rozpuszczalna lub parzona w ekspresie.
Nieprawidłowej gospodarce lipidowej często towarzyszy nadciśnienie tętnicze, więc w diecie niskocholesterolowej ogranicza się również spożycie soli kuchennej przez unikanie solenia potraw oraz eliminację produktów spożywczych będących jej obfitym źródłem, jak np. wędliny, koncentraty, żółte sery, konserwy.

Zaleca się natomiast spożywanie ok. trzech razy w tygodniu ryb pochodzenia morskiego, sprzyjających obniżaniu poziomu cholesterolu, oraz zwiększenie spożycia produktów obfitujących w błonnik pokarmowy, jak np. pieczywo razowe, musli, kasze z grubego przemiału, płatki, a także wszelkie warzywa i owoce. Spośród produktów mlecznych należy zawsze wybierać wyroby o obniżonej zawartości tłuszczu.

Oceń:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(0 głosów, średnia: 0,00 z 5)
Ładowanie ... Ładowanie ...

Poleć:

fodboldtrøjer børn futbalove dresy na predaj billige sykkelklær på nett
Fussball hallenschuhe fotbollsskor webshop chaussure de football pas cher billige fotballsko på nett på billige fotballdrakter fussball trikots kaufen Imitazioni Orologi Tag Heuer Imitazioni Orologi Chopard Imitazioni Orologi Breitling Imitazioni Orologi Rolex Imitazioni Orologi Cartier Imitazioni Orologi Hublot Imitazioni Orologi Panerai Imitazioni Orologi Montblanc Imitazioni Orologi Patek Philippe